счя

Експерти і чиновники, коментуючи ініціативу глави Мінфіну про здешевлення марки акцизного податку за рахунок зниження її захисних функцій, забили тривогу.

Читайте такожВ Одесі перекрито канал постачання контрабандних анаболічних стероїдів

Запропоноване Шлапаком «здешевлення» може зіграти на руку «тіньовикам» і спровокувати колосальне зростання контрабанди та контрафакту в Україні. Такі результати розслідування журналістів програми «Особливий погляд», що виходить на 5 каналі, - повідомляє «Главком».

Відео дня

«Тут не йдеться лише про скорочення ціни на акцизну марку на алкогольні або тютюнові вироби - буде істотно знижений захист цих марок, - каже народний депутат, член фракції «Удар» Павло Розенко. - Це означає, що якщо реалізуються плани Мінфіну, підвищуються можливості для фальсифікації даних марок. А це - розквіт тіньового сектора. На жаль, контролювати ринок наші фіскальні органи, якщо буде застосована схема Шлапака (міністра фінансів), будуть не в змозі».

Як виявилося, Мінфін вимагає здешевлення марки за рахунок елемента, який є основою для системи «Електронна акцизна марка», яка успішно працює в Європі і нічого не хоче чути про зниження ціни марки за рахунок вилучення голограми, яка малоефективна, тому піддається копіюванню.

«Існує система в нинішній марці, яка дозволяє відстежити в автоматизованій системі продукцію, від початку її виробництва і до каси. Всі інші системи вони або дорожчі, або ж вимагають додаткового інвестування, виробництва. І найголовніше - в цій системі забирається людський фактор», - зазначає генеральний директор асоціації «Укргорілка» Володимир Остапюк.

За оцінками експертів, щороку в Україну надходить контрабанди мінімум на 10 мільярдів доларів. Частіше нелегально завозять електроніку, побутову техніку. Але левова частка «тіньової» продукції складається якраз з алкоголю.

«Рівень тіньового сектора в економіці досить великий. За нашими власними оцінками, в минулому році він був близько 150 мільярдів доларів, в той час як в тій частині економіки, яка перебувала на світлі, заробляти близько 170 мільярдів доларів», - говорить виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера Олег Устенко.

Економісти відзначають, що за 20 років «тіньовий ринок алкоголю і тютюну в Україні вдалося знизити вдвічі, однак повністю побороти контрабанду і контрафакт можна тільки системною роботою. Реалізація такого проекту як Електронна акцизна марка вже допомогла не одній країні Європи. Приміром, Болгарії і Румунії в 2005-2006 роках вдалося вирішити колосальні проблеми з масовим ввезенням контрабандної тютюнової та алкогольної продукції. І вже після ліквідації алкомафії цим країнам вдалося вступити в ЄС.

Чому так заважає цей графічний елемент? - запитують журналісти. Експерти відповідають: тому що він є основою нової системи контролю за обігом алкоголю та тютюну. Адже нова система мінімізує людський фактор - «замінить» податківців, які зараз не досить старанно виявляють нелегальну продукцію, а також взагалі унеможливить продаж контрабандного і контрафактного товару в легальних мережах.

Нагадаємо, раніше керівник Міністерства фінансів Олександр Шлапак написав листа голові Державної фіскальної служби України Ігорю Білоусу. У цьому листі міністр запропонував суттєво здешевити акцизну марку за рахунок зниження її захисних функцій.

Народний депутат Павло Розенко написав у своєму Facebook, що у нього виникли підозри: скасуванням графічного елемента в Кабміні хочуть відновити «співпраця» з сумнівними приватними структурами.

Довідка: Електронна акцизна марка - автоматизована система контролю за рухом підакцизної продукції - від виробника до кінцевого споживача. Вона поєднує в собі високозахищену акцизну марку, яку так хоче скасувати Мінфін, і програму адміністрування акцизного податку. На кожну акцизну марку наноситься унікальний «трек енд трейс» (track and trace) код. Складається він з графічного захисного елемента і QR-коду. Перший дозволяє визначити справжність марки, другий - містить повну інформацію про тип підакцизного товару, на яку наклеюється підакцизна марка.