Україні бракує прогнозованого і сприятливого регуляторного середовища для нормальної роботи виробників і виходу на зовнішні ринки. Таку думку УНІАН висловив професор департаменту епідеміології і громадського здоров'я Університету Луїзіани (США) доктор Саймон ШЕЙН.

"Перше, чого вам бракує, - це прогнозованою і сприятливою регуляторного середовища. Якщо ви хочете будувати країну, що прогодує весь світ, - то навіщо відразу вводити мита, які не дозволять цього зробити? Державна підтримка теж потрібна. Тому постачання яйця чи інших білкових продуктів у такі країни як Ірак або Сирія, - дуже сильно залежать від точки зору перших осіб, від їх домовленостей або навіть рукостискань. Якщо компанія сама проб'ється до такої країни, де особисте знайомство і особисті гарантії є єдиною запорукою успіху бізнесу, - це буде подвійна перемога", - вважає експерт.

При цьому, на його думку, в українських виробників яєць і яєчних продуктів хороші перспективи, оскільки потреба у білку тваринного походження (яйце, м'ясо бройлерів, свинина) впродовж наступних п'яти років залежатиме від попиту, пов'язаного зі збільшенням прибутків жителів Азії. "Не лише тому, що в цьому регіоні найбільша концентрація населення, але і тому, що тут найактивніше на планеті формується середній клас - люди, які хочуть споживати якіснішу їжу, готові більше платити за це. Переважно завдяки цьому попиту до 2020 року споживання м'яса у світі, за прогнозами Всесвітньої продовольчої організації (FAO), зросте до 300 млн. тонн, споживання молока - до 700 млн. тонн, а потреба в яйці збільшиться до понад 71 млн. тонн на рік. Це приблизно на 15-20% більше, ніж зараз", - сказав С. ШЕЙН.

Відео дня

На думку фахівця, для подальшої експансії України на світові ринки не існує ніяких унікальних або специфічних обмежень, окрім транспортної інфраструктури. "Чинники, які підвищать конкурентоспроможність галузі виробництва яйця - ця наявність зернових і рослинних білків для підтримки конкурентоздатних цін, співпраця з урядом щодо раціональних і науково-обгрунтованих програм боротьби із захворюваннями, державна підтримка для просування експорту, єдині стандарти якості і безпеки продукції для підтримки сприятливого іміджу яєчної галузі і її продукції на експортних ринках. Такі чинники, як захворювання, екстремальні погодні явища, державне регулювання є загальними для усіх країн-виробників", - сказав експерт.

Оцінюючи об'єм інвестицій у цю галузь, який Україна могла б залучили, С. ШЕЙН повідомив, що сучасне виробництво яйця в ефективних промислових масштабах дійсно вимагає значних інвестицій в земельні ділянки, будівлі споруди і устаткування для виробництва кормів, виробництво яєць, упаковки, переробки і розподілу. При цьому, це можуть бути як ресурси самої компанії, так і орендовані, наприклад, у держави. "Якщо ми говоримо про подвоєння обсягу виробництва, то, як мінімум потрібно вкласти в це близько 1 млрд. дол. Найбільш мотивованим інвестором, очевидно, могли б бути великі споживачі протеїнових продуктів. Я б радив звернути увагу на провідних імпортерів яйця - Німеччину, Нідерланди, Францію, Гонконг, Ірак, Сінгапур, Сполучене Королівство, Об'єднані Арабські Емірати. І якщо європейські країни навряд чи допустять найближчим часом на свої ринки іноземних виробників, навіть якщо це будуть європейські кошти, проінвестовані в Україну, то в Східній Азії цілком можливо знайти тих, хто готовий вкладати гроші в українське село" - сказав фахівець, додавши, що великі виробники, такі як "Авангард", повинні мати можливості для залучення іноземних інвестицій, оскільки подальший технологічний розвиток і підвищення ефективності аграрного виробництва без таких інвестицій не можливі.