АМКУ закрив справу про порушення ПАТ «Укрзалізниця» / фото УНИАН

Антимонопольний комітет закрив справу про порушення ПАТ «Укрзалізниця» конкурентного законодавства в результаті завищення вартості залізничних перевезень через включення у розрахунок пасажирських квитків вартості електроенергії, придбаної за цінами, вищими від оптових.

Читайте такожКвитки на потяги знову подорожчали

Про це свідчить рішення Комітету від 8 листопада, повідомляють “Наші гроші”.

Відео дня

Комітет не знайшов підстав стверджувати, що протягом 2012-2014 років «Укрзалізниця» включала у тариф на перевезення пасажирів завищену вартість електричної енергії. Зокрема тому, що в «Укрзалізниці» не було можливості закуповувати електроенергію для забезпечення таких перевезень на оптовому ринку – напряму у ДП «Енергоринок», а тому доводилось вступати у договірні відносини із приватними постачальниками і платити за роздрібними цінами.

Зокрема, купуючи електричну енергію для забезпечення пасажирських перевезень, філії УЗ виступали споживачами електроенергії, а отже не могли придбавати її на оптовому ринку – це не передбачено законом, йдеться у повідомленні.

Як восени 2016 року повідомляли у департаменті електропостання УЗ, з середини 2015 року поставки електроенергії для «Укрзалізниці» йдуть не через приватні компанії, а через філію «Енергозбут» УЗ.

Однак, раніше потік електроенергії між «Енергоринком» та Укрзалізницею направлявся через пов’язані між собою приватні компанії.

Зокрема, протягом аналізованого комітетом періоду цими приватниками були ТОВ «ТД “Газенерго”» (Придніпровська, Південна, Львівська залізниці), ТОВ «Енерготраст» (Одеська залізниця), ТОВ «Укренерготранзит» (Донецька залізниця).

Для прикладу, у період з початку 2012 року по кінець січня 2014 року «Південна залізниця» замовила «Газенерго» електроенергії на 1,4 млрд грн (понад 66% від загального обсягу), а «Придніпровська залізниця» – на 2,4 млрд грн (понад 70%).

При цьому, ціни на електроенергію від приватників були вищими від цін на оптовому ринку (ДП «Енергоринок»). За підрахунками МВС від літа 2015 року, вартість завищували в середньому на 22%, що дозволяло виводити із «Укрзалізниці» 324 млн грн щомісячно, пишуть журналісти.

Правомірність дій  філій «Укрзалізниці» щодо закупівлі електроенергії за завищеними цінами, окрім МВС, розслідувала також Генеральна прокуратура, однак ось уже півтора року жодних зрушень у розслідуванні немає (остання ухвала у межах провадження №42015000000000025 датована 4 травня 2017).

Крім того, ГПУ відкривала провадження щодо ухилення від сплати податків службовцями компаній «Укренерготранзит» та «Газенерго», але за цими справами інформація у судовому реєстрі обривається ще раніше – у 2016.

У ході одного з кримінальних проваджень представники «Газенерго» намагались зняти арешт із банківських рахунків, посилаючись на постанову прокуратури Київської області про закриття кримінального провадження. Однак, у подальшому з’ясувалось, що постанова була підробкою.

У прокуратурі Київської області донедавна працював син одного із співзасновників «Газенерго» – Вадим Чуйков. Після розслідування «Prosud», НАБУ відкрило кримінальну справу за фактом незаконного збагачення Чуйкова.