Брак рухомого складу залишалася ключовою проблемою на ринку вантажоперевезень в 2018 році / фото УЗ

Протягом 2018 року проблема дефіциту вагонів для вантажовідправників так і залишилася невирішеною, незважаючи на зростання парку вагонів в країні. Брак локомотивної тяги і висока ступінь зносу вагонного парку "Укрзалізниці" продовжують негативно позначатися на роботі багатьох вантажовідправників.

"Проблема дефіциту рухомого складу залишалася актуальною впродовж 2018 року для всіх вантажовідправників. Ринок реагував на дефіцит будівництвом нових піввагонів і зростанням вартості залучення парку. В результаті кількість робочого парку піввагонів в 2018 році збільшилася, у тому числі за рахунок закупівлі 8000 нових вагонів. Але ріст був нівельований зниженням їх оборотності на 19%. Добові ставки за надання піввагонів виросли в 2018 році на 67%", - говорить консультант ЦТС-Консалтинг Павло Руденко.

Читайте такожОмелян пояснивши хаос з вантажоперевезеннями на "Укрзалізниці"

Відео дня

Ці дані підтверджують і в галузевому об'єднанні "Укрметалургпром". Президент об'єднання Олександр Каленков зазначає, що в компанії "Метінвест", що є найбільшим вантажовідправником в Україні, привертають до перевезень як приватний, так і державний парк вагонів. Частка відвантажень "Метінвесту" в напіввагонах з УЗ становить 29%. Але через дефіцит тяги і падіння оборотності піввагонів на складах ГЗК холдингу накопичено більше 1,4 млн т продукції, а заповнюваність складів досягла технологічного межі. Компанія несе прямі втрати від не вивезеної і нереалізованої продукції. При цьому недоотримана валютна виручка і зменшення податкових відрахувань до бюджету склали понад 2,3 млрд грн.

Відзначається, що найбільшим оператором піввагонів є Центр транспортної логістики УЗ - частка його відправок становить 38,6%. Частка відвантаження з ГЗК "Метінвесту" (центральний ГЗК, інгулецький ГЗК, північний ГЗК) в парку таких списків при цьому становить 30,1% (39,8% з ПГЗК), КЗРК - 50,6%. При цьому загальна частка відвантаження сировини та продукції компанії у вагонах таких списків становить 17,9% (25,9% з ПГЗК), тобто частка таких списків у завантаженні "Метінвесту" значно нижче її частки на ринку.

Питання про справедливість розподілу парку вагонів таких списків серед вантажовідправників піднімається й іншими учасниками ринку - аграріями, компаніями ГМК. На думку представників бізнесу, справедливим виглядає підхід, що забезпечує вантажовідправників вагонами таких списків у відповідності з їх часткою в загальному обсязі перевезень.

Раніше писали про те, що найбільші українські зернопереробні підприємства погрожували можливістю повного припинення роботи через дефіцит вагонів, необхідних для вивезення виробленої продукції.