Ілюстрація REUTERS

Воєнізована охорона "Укрзалізниці" не справляється зі своїми обов'язками з нагляду за вантажами, через що близько 2 млн грн на місяць становить сума збитків від крадіжок на УЗ.

Про це повідомив у блозі на OBOZREVATEL голова Асоціації власників вагонів Олександр Криворучко. За його даними, 90% таких втрат виникають саме в процесі перевезення. Фактичні втрати власників вагонів, відправників і одержувачів вантажів навіть не піддаються обчисленню, зазначає він.

"Промисловці, аграрії та інші вантажовідправники констатують: крадуть все - вугілля, металопрокат, руду, добрива, зернові, паливо і мастильні матеріали. Крім того, все, що можна взяти і продати. Крім того зловмисники масово і безжально розукомплектовують вагони: знімають деталі гальмівної системи, через що вагони стають нетормозними, не можуть використовуватися для перевезень іпотребують ремонту. У результаті власники рухомого складу несуть величезні збитки. Статистика шокує: за даними Українського логістичного альянсу щодня на залізницях розкрадається 150-170 вагонів(!). Таке злодійство, крім того, може спричинити техногенну катастрофу", - пояснив Криворучко.

Відео дня

За його словами, крадіжки вантажів і розустаткування вагонів поставлено на потік - цим займаються організовані та добре оснащені групи, у складі яких діють колишні співробітники УЗ і криміналітет.

"Нормативними документами УЗ визначено порядок здачі під охорону і зняття з охорони вантажів: вантаж опломбовується, і якщо після прибуття пломба ціла – претензії до охорони не приймаються. Спроби довести нестачу вантажу приречені на провал. Таким чином ВОХР охороняє не вантаж, а цілісність пломби. Насправді факти розкрадання ряду вантажів, які перевозяться під наглядом охорони у спеціалізованих вагонах, закритих і опломбованих, виявляються вже після того, як вантаж прибуває до одержувача. При цьому пломба ціла, а кількість вантажу серйозно зменшилася. Зрозуміло, в таких випадках УЗ претензій вже не приймає і збитки не відшкодовує", - пояснив Криворучко.

Він підкреслив, що безліч випадків крадіжок відбувається на тих станціях, де діють пости позавідомчої охорони. "Бувають випадки, коли вантажі, супроводжувані (нібито) ВОХР, розкрадаються. Тому, що формально вантажі супроводжуються охороною, і за цю послугу навіть береться плата, але на ділі у підрозділів ВОХР чомусь відсутній особовий склад", - пише глава Асоціації.

На думку учасників ринку, численні факти крадіжки показують, що ВОХР, покликана забезпечувати збереження цілого ряду вантажів, не справляється з поставленим завданням. Криворучко вважає, що раціональною альтернативою є приватні охоронні структури.