«Тойоти» будуть відкликати і в Україні. Головне, щоб «відгукнулися» власники

«Тойоти» будуть відкликати і в Україні. Головне, щоб «відгукнулися» власники

«Тойота» має намір відкликати понад 4 мільйони проблемних авто. Таке рішення – не унікальна подія. Але у випадку з Україною є один нюанс – як бути з «сірими японцями»...

Компанія «Тойота» наприкінці минулого року заявила про намір відкликати понад 4 мільйони автомобілів, виготовлених на заводі у США. Як повідомлялося в американських ЗМІ, у ряді моделей, зібраних у період з 2005 по 2010 рік, була виявлена несправність – педаль газу застрягала в натиснутому положенні, чіпляючись за гумовий коврик перед сидінням водія. Деякі офіційні дилери «Тойоти» в Україні поспішили запевнити, що ця проблема їх не стосується, адже вони торгували автомобілями виключно японського складання, до яких претензій немає. Однак 1 лютого представники Toyota Motor Europe заявили, що мають намір відкликати близько 2 млн. автомобілів, проданих у Європі. Та ще й з`ясувалося, що у європейських машинах гумовий коврик ні до чого – проблема трохи серйозніша...

Відкликання автомобілів аж ніяк не унікальна подія навіть для флагманів світового автопрому, і час від часу таке трапляється. Але у випадку з Україною є один важливий нюанс – до кризи у нас процвітав «сірий» ринок престижних іномарок, завезених зі США, де ціна «Тойоти» Avalon була майже вдвічі нижчою, ніж Camry в Україні. У зв`язку з відкликанням автомобілів виникає питання – як воно буде здійснюватися стосовно американських «Тойот», що їздять нашими вулицями? Наразі скидається на те, що ніяк. Офіційні представники «Тойоти» в Україні цими машинами займатися не зобов`язані, та навіть якби й захотіли, то знайти їхніх власників вони просто не зможуть...

Які моделі відкликають і чому 

Для початку варто прояснити ситуацію з тим, які ж неприємності можуть виникнути в українських «тойотоводів». Як повідомляється в офіційному прес-релізі Toyota Motor Europe, компанія підтвердила проведення комплексного ремонту педалей газу на 8 моделях Toyota, запланованих до відкликання в Європі. Подається список цих моделей і періоди, у які вони були складені:

· AYGO (лютий 2005 – серпень 2009)

· iQ (листопад 2008 – листопад 2009)

· Yaris (листопад 2005 – вересень 2009)

· Auris (жовтень 2006 – 5 січня 2010)

· Corolla (жовтень 2006 – грудень 2009)

· Verso (лютий 2009 – 5 січня 2010)

· Avensis (листопад 2008 – грудень 2009)

· RAV4 (листопад 2005 – листопад 2009)

Однак поки що остаточної ясності в питанні, які з проданих в Україні моделей підпадають під процедуру вилучення, а які – ні, немає. Справа в тому, що в автомобілях, які складали в Японії, проблем з педаллю газу не спостерігалося. Таким чином, власникам «чистокровних» «Тойот» начебто й нічого хвилюватися. Інша річ – власники «японців», виготовлених на заводах Євросоюзу та США. Одним із головних претендентів на відкликання в Україні є Yaris, далі йдуть Auris, Avensis і RAV4, але серед останніх якщо й будуть відкликання, то тільки автомобілів певних серій, а не всіх підряд. Які це будуть серії, представник «Тойота Україна» не уточнив, пообіцявши надати інформацію пізніше.

Тепер повернімося до технічних нюансів справи. Як повідомляється у прес-релізі компанії, фахівці фірми «Тойота» виявили проблему, яка у невеликій кількості випадків може викликати в автомобілях, що відкликаються, залипання педалі газу в натиснутому положенні. Але тут не обійтися без короткого технічного відступу. За даними фахівців компанії, описана проблема виникає через фрикційний механізм педалі газу, необхідний для забезпечення її «інформативності». Цей механізм збільшує опір натисканню і робить його плавним і стабільним. У конструкцію механізму входить повзун, що треться об навколишню поверхню при нормальній роботі педалі. Через характер використаних матеріалів, ступінь зношеності та погодні умови з часом деталі, що труться, можуть ненадовго залипати, працюючи неефективно. У деяких випадках тертя може збільшитися настільки, що педаль буде повертатися у вихідне положення повільніше, ніж звичайно, а у поодиноких випадках може залипнути в натиснутому стані, залишаючи дросельний клапан частково відкритим. Для усунення цієї проблеми фахівці «Тойоти» знайшли ефективне й просте рішення.

Є рекомендації компанії водіям. У випадку, якщо водій відчує, що педаль газу застряє у частково відкритому положенні дроселя або повільно повертається в неробоче положення, у «Тойоті» рекомендують керувати автомобілем твердим натисканням на педаль гальма з постійним зусиллям. При цьому наголошується, що не можна натискати на педаль гальма кілька разів поспіль, бо це може послабити роботу вакуумного підсилювача гальм, потребуючи сильнішого натискання на педаль гальма. Автомобіль слід зупинити, вимкнути двигун і зв`язатися з офіційним дилером «Тойоти» для надання допомоги.

У прес-релізі Toyota Motor Europe також повідомляється, що компанія уже вжила заходів, аби уникнути проблеми з педаллю газу на пропонованих до продажу автомобілях. За даними компанії, вже організовано оповіщення власників проблемних автомобілів.

З наведеного вище переліку автомобілів стає зрозуміло, що йдеться про чималу кількість машин, які підлягають відкликанню в Україні. Тільки у 2008 році в нашій країні було продано понад 8 тисяч Corolla, близько 4 тисяч RAV4, більш ніж 10 тисяч Yaris. Тож для українських дилерів «Тойоти» настає гаряча пора, адже всіх власників проблемних автомобілів треба обдзвонити і запросити на СТО, а там – оперативно обслужити. Неважко припустити, що менеджерам компанії доведеться вислухати багато «теплих» слів на свою адресу. Але що вдієш, така вже у них робота. А от перед «Тойотою» годиться зняти капелюха. Тільки компанія, яка по-справжньому дбає про своїх клієнтів, могла піти на відкликання такої безпрецедентної кількості автомобілів. Незважаючи на всі свої нинішні неприємності, «Тойота» залишається надійним автомобілем, просто ті компанії, яким за рівнем якості ще дуже далеко до неї, навряд чи колись наважаться на такі акції. Компанія планує централізовано виділити кошти на проведення сервісного обслуговування автомобілів на СТО офіційних дилерів.

Власникам «офіційних» «Тойот» радимо вже сьогодні займати чергу на фірмові СТО для допрацювання педалі газу, яке буде проводитися безкоштовно. Те саме стосується власників «сірих» «Тойот», проданих в Україні. Однак для них обслуговування буде платним, оскільки на них не поширюються гарантійні зобов`язання офіційних дилерів...

Американські «нелегали»

За останні п`ять років в Україні «мимо» офіційних дилерів була продана не одна тисяча «Тойот» різних моделей, у тому числі й тих, що підлягають відкликанню як у Європі, так і в Північній Америці. При цьому слід зауважити, що за найвдаліший для автодилерів 2008 рік в Україні було продано близько 500 позашляховиків Sequoia, вартість яких становить близько 100 тисяч доларів. Седан бізнес-класу Avalon теж не рідкість на українських дорогах, що вже казати про інші американські «Тойоти», які вельми приваблювали наших покупців помірною ціною. Загалом в Україні набереться не менш ніж 5 тисяч «Тойот», які підлягають відкликанню у США.

Але якщо з європейськими «Тойотами» все більш-менш зрозуміло, то стосовно «американців» ясності немає – чи то обрізати гумовий коврик під сидінням водія, чи то зменшити довжину самої педалі газу. Не відомо... До того ж стає зрозуміло, що проблема вже не стільки у горезвісному коврику, скільки в конструкції самої педалі, яка в багатьох моделях американських «Тойот» аналогічна європейським. Сама ж компанія як один із варіантів пропонує встановлювати спеціальну електронну захисну систему, яка буде глушити двигун, якщо датчики зареєструють зусилля на педалі гальма, але вповільнення не відбудеться.

Але все це десь далеко за Атлантичним океаном. У нас же власники «Тойот», випущених у США, повинні подбати про свою безпеку самостійно і за власні кошти. Ті з них, хто з повагою ставляться до себе та оточення, звісно, уважно вникнуть у ситуацію, однак знайдуться й такі, що проігнорують попередження про можливі неполадки, пошкодувавши на часу й грошей. Саме тому в усіх цивілізованих країнах у таких випадках з власниками автомобілів ведуть персональну роз`яснювальну роботу.

Що ж стосується наших реалій, то, як зазначив генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД) Олег Назаренко, в Україні вже були подібні прецеденти. «Припустімо, якийсь виробник хоче проявити лояльність до покупців його автомобілів, незалежно від того, у кого вони їх придбали. Ми зверталися в ДАІ з проханням надати інформацію про власників автівок тієї моделі, яка підлягає відкликанню. На це нам відповіли, що така інформація є конфіденційної відповідно до українського законодавства і не підлягає розголошенню», – пояснив О.Назаренко.

При цьому керівник ВААІД поскаржився на забудькуватість ДАІ – її база даних періодично спливає у вільному продажу, приміром, на книжковому ринку «Петрівка». А проте, якщо хтось скористається такою базою, його буде притягнуто до кримінальної відповідальності.

Припустімо, «Тойота» хоче відкликати якісь моделі автомобілів. Якщо вони були продані через офіційних дилерів, то зробити це буде неважко. У кожного дилера є клієнтська база з контактними даними покупців, яких він повідомить про рішення компанії. Але якщо автомобіль був завезений в Україну через «сірих» дилерів або взагалі через фізичних осіб, то координати кінцевих власників недоступні. «У США автомобіль міг бути зареєстрований на якогось Майкла Перкінса, йому й прийде повідомлення про відкликання авто, яке вже кілька років перебуває в Україні», – каже О.Назаренко.

На його думку, нинішня ситуація ще раз підтверджує прислів`я – доки грім не вдарить, мужик не перехреститься. «Люди, які купували автомобілі не в офіційних дилерів, навіть якщо й знайдуть свого продавця, хоча близько 90% таких площадок закрилися з початком кризи, то останній для заводу-виробника ніхто. Виробник продає автомобілі лише офіційним дилерам, у якого потім перекуповують «сірі», – розповів О.Назаренко і додав: – Як наслідок – люди залишаються незахищеними, і організувати централізовану акцію з сервісного обслуговування проблемних автомобілів, куплених у «сірих» дилерів, фактично неможливо».

Але якщо ДАІ не бажає надавати інформацію, можливо, вона сама займеться цим питанням? На жаль, УНІАН не вдалося одержати коментар департаменту Державтоінспекції МВС України з приводу відкликання «Тойот». Не можна не визнати, що оповіщення власників проблемних автомобілів не входить в коло обов`язків ДАІ. Але ж саме ця структура покликана запобігати ДТП, звичайно, якщо це їй під силу...

Причини нашої проблеми

Слід визнати, що останніми роками кількість відвертого “чормету” на українських дорогах стрімко знижувалася. Дедалі рідше можна побачити іржаві аж до дір «Жигулі» чи 30-річний «Опель», більша частина українського автопарку відчутно помолодшала. До  кризи нові машини в Україні коштували в офіційних дилерів невиправдано дорого, але ми влізали в кредити і все одно їх купували. Та якщо була можливість заощадити, ми нею користувалися. Одним із варіантів стала покупка машини у «сірого» дилера. Виникає питання – чому в них ті самі машини коштували дешевше? Та тому, що в Європі, а надто у США, основний заробіток продавця – сервісне обслуговування проданого автомобіля. Саме тому в Америці автодилер готовий продати автомобіль мало не собі у збиток, адже впевнений, що відіб`є свої гроші, бо на наступні кілька років ви станете клієнтом фірмової СТО. Наш же автодилер не такий, він добре знає характер українця. Після закінчення гарантійного терміну український автовласник стає клієнтом «гаражних» майстерень. Економія хоч і незначна, але – справа принципу. Тому вітчизняний дилер намагається отримати максимум саме від продажу. Історія з «Тойотами», які відкликають, зайвий раз свідчить, що в таких випадках у програші залишаються і продавець, і покупець. Перший, поскупившись, «недопродав» кілька тисяч машин, другий – заощадив, але тепер буде поневірятися в чергах на фірмових СТО. Тож усім варто зробити висновки на майбутнє... 

Антон Лосєв (УНІАН)

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter